kinderliedjes tag.

Op de blog van Mamaliefde
kwam ik een onlangs de kinderliedjes tag tegen. Thuis zing ik regelmatig kinderliedjes maar op mijn werk denk ik veel meer. Ook in de auto zingen we veel kinderliedjes. Vooral aan de hand van de kinderliedjes-cd. Dus leuk om deze tag ook in te vullen.

 
Welke liedjes herinner je je nog dat je ouders met je zongen ? Ik weet vooral nog dat we liedjes zongen op de fiets. Op zondag gingen we altijd op bezoek bij opa & oma. En dan gingen we meestal op de fiets. Onderweg zongen we kinderliedjes of ik zong mijn zelf bedachte liedjes.  

Wat is je favoriete kinderliedje van vroeger ? Ik vindt de traditionele “oude” kinderliedjes heel leuk en zing ze ook heel veel. Zoals : slaap kindje slaap, poesje mauw, berend botje, deze vuist op deze vuist, ….

Welk kinderliedje zing jij het liefst voor je kind ? Mijn kindjes hebben op dit moment de leeftijd dat ze zelf liedjes zingen en kiezen. Mijn kleuter zingt veel nieuwe liedjes die ik helaas niet ken. Maar mijn peuter zingt veel herkenbare liedjes. Ons favoriet op dit moment zijn weer de olifantenliedjes zoals: ze kunnen zeggen wat ze willen, olifantje in het bos, jongens meisjes aan de kant. Toen onze kleuter een baby was zong ik vaak Elsje Fieder elsje. 

In de peuterklas zing ik vaak bewegingsliedjes en/of benoemliedjes zoals: dit zijn mijn wangetjes, in de maneschijn, hoofd schouders knie en teen, wielen van de bus, …….

Welk liedje hoort jouw kind het liefst ?  Onze peuter hoort het liefst voor het slapen gaan klein rood autootje en slaap kindje slaap. In de auto zijn kinderliedjes favoriet ( ik weet eigelijk niet eens hoe de cd heet …. ☺️)

Waar haal je je inspiratie voor liedjes vandaan ? Via de werkvloer. Maar vaak speur ik ook regelmatig op internet rond voor liedjes die passen bij een thema passen waar ik op dat moment mee aan de slag ga de peuterklas. Zo vond ik onlangs deze uitbreiding Olifantje in het bos (div. teksten). Ook zijn we regelmatig op youtube te vinden.

Heb je speciale liedjes voor bepaalde momenten op de dag, in de week of in het jaar ? Thuis zingen we natuurlijk verjaardagsliedjes tijdens een verjaardag, Sint Maarten liedjes tijdens de periode van Sint Maarten, Sinterklaasliedjes en kerstliedjes.

Ook zingen we regelmatig het liedje met de dagen van de week en tijdens het tandenpoetsen een tandenpoetsliedje. 

In de peuterklas hebben we een vast dagritme met de daarbij behorende liedjes zoals: goedemorgen allemaal, smakelijk eten, wij gaan opruimen, we maken een kringetje, dag dag allemaal, …. 

Heb je ook “moderne kinderliedjes in je repertoire, zo ja welke ?

Zing je ook weleens andere liedjes dan kinderliedjes, zo ja welke ? Naast de “gewone” liedjes worden er door de kleuter en peuter ook regelmatig andere liedjes gezongen zoals titelsongs/ liedjes van de favoriete dvd’s (chuggington, brandweerman Sam, Frozen).

Ik zelf heb op dit moment de meezingfase als ik photograph van Ed Sheraan hoor of de liedjes van Kensington.

 Zingen je partner en de opa’s en oma’s ook weleens liedjes voor je kind ? Wat zingen zij zoal ?  Ja, zIj zingen ook. Papa vooral thuis bij het badderen, voor het slapen gaan ed. Opa en Oma zingen ook liedjes met de kindjes mee.

Wat zingen zij ? Meestal de traditionele liedjes. Papa ook andere liedjes zoals bijv. Een roosje, een roosje (voor onze dochter Roos) of zelf bedachte liedje op een bestaande melodie.

  
(Deze cd zit momenteel in de auto-cd-speler. Een echte aanrader. Er zijn meerdere deeltjes van verkrijgbaar) 

Geef een reactie

