Onze prematuur nu !!

De afgelopen dagen schreef ik ons start-avontuur van onze prematuur.
Inmiddels is deze kleine dame een echte peuter ! En ze doet het super !!

1 a 2 keer per jaar gaan we op bezoek bij de kinderarts voor een check-up en voor haar longetjes want waarschijnlijk hebben deze toch schade opgelopen door haar vroeggeboorte.

Maar verder …. is ze een gewone peuter !

Helaas heb ik de eerste jaren van haar leven vaak mijn zorgen gehad. Vooral tijdens de ziekenhuisweken. Zoveel dipjes, zoveel onderzoeken, medicijnen. Maar ook thuis.

Ik heb haar regelmatig moeten verdedigen en geprobeerd om het prematuur-stempeltje te wissen.

Want bij het minste en geringste werden we al doorgestuurd naar de kinderarts.Terwijl dit soms echt niet altijd nodig was.

Maar ook het krijgen van verkeerd advies bijv. Bij het consultatiebureau kreeg ik met 4 maand de tip om voorzichtig te starten met bijvoeding !! Echt niet. Want het was pas 1 maand na de uitgerekende datum.

En dat die vervelende virussen: RS, Rhino. Onze dame heeft hier extra veel last van.

Het 1e jaar was een zorgjaar maar het gaat steeds beter.

De herfst blijft een drama. Steeds verkouden en drakensnot (volgens peuter) maar verder … Niets bijzonders.

En dan zie ik zomaar ergens op het internet deze tekst weer. Ik las het ook tijdens de ziekenhuisperiode ergens. Maar het is waar.

Wat is het bijzonder om je kindje te zien ontwikkelen. Een transparante huid, bijna geen nageltjes, geen tepeltjes, overal donshaartjes ed.

Alles zie je ontwikkelen en groeien. Helaas wel met de nodige toeters en bellen en zorgen. Maar ik heb geprobeerd om keer op keer mijn positieve dingen hierin op te zoeken. En dat was best moeilijk.

Wat ben ik dankbaar dat onze dochter zo’n kanjer is !! En het ziekenhuispersoneel zo goed voor haar hebben gezorgd. Het ziekenhuis was 3 maanden ons 2e huis en het voelde goed en veilig. We lieten haar met een goed gevoel achter als we naar huis gingen.

Ik had dikwijls moeite mee. Vooral als ze wakker was en ik naar huis moest om te zorgen voor onze oudste en op vele andere momenten.

Dankbaar ben ik dat ik haar 3 maanden moedermelk heb mogen geven. Helaas de eerste 2 maanden via de kolf en vervolgens het infuus maar later fles en via borst.

Maar toen ze eindelijk thuis kwam was ik  helemaal klaar met kolven en zijn we overgestapt op de fles. (Er lag een voorraad melk in de vriezer )

Maar een kindje is en blijft een wonder !! 

One thought on “Onze prematuur nu !!

  1. Wat fijn dat ze nu een gewone peuter is. Ik heb de eerste weken ook veel gekolfd en via sondevoeding kreeg ze dan toch mijn moedermelk binnen. Ook ik had een hele vriezer vol šŸ˜‰

Geef een reactie

